Wat is de Metaverse? Ontdek de grootste gecentraliseerde en gedecentraliseerde projecten

Dit is alles wat je moet weten over de volgende stap in de realiteit. De Metaverse is echt een buzzword geworden in de technologiewereld, waarbij grote bedrijven zoals Facebook (nu Meta), Tencent en Microsoft nauw betrokken zijn. In dit artikel krijg je precies te weten wat Metaverse is en lees je het verschil tussen gecentraliseerde en gedecentraliseerde Metaverse-projecten.

 

De Metaverse heeft nu het geld voorhanden om de massa’s te bereiken, dankzij meer dan $10 miljard aan venture capital die alleen al in 2021 in deze sector is gestroomd en meerdere hoge bets van Big Tech-bedrijven. Kenners in de sector zeggen dat dit nog maar het begin is en dat er binnenkort veel meer financiering zal worden gericht op bedrijven die deze dynamische virtuele omgevingen willen creëren en tot leven willen brengen. Er staan ​​spannende tijden voor de deur!

Maar wat is het Metaverse eigenlijk? En wanneer zal deze virtuele realiteit echt plaatsvinden?

Dit artikel is een vertaling van originele content van Flagship FYI en verscheen voor het eerst op Flagship’s Metaverse Outpost

Wat is de Metaverse

 

In zijn sciencefictionroman Snow Crash uit 1992 bedacht Neal Stephenson de term Metaverse als opvolger van het internet, waarbij zijn visie de manier beschreef waarop een op virtual reality gebaseerd internet zich in de nabije toekomst zou kunnen ontwikkelen. Nu, drie decennia later, komt de Metaverse steeds dichter bij zijn visie.

De Metaverse wordt door velen algemeen beschouwd als de volgende fase van het internet, waarbij online ervaringen samenkomen om een ​​meeslepende virtuele ervaring te creëren, vergelijkbaar met Neal Stephenson’s visies op de toekomst. Het is een accumulatie van talrijke recente technologische ontwikkelingen die de afgelopen twee decennia de fysieke en digitale werelden hebben verbonden. Hierdoor zijn virtuele werelden met hun eigen gedeelde economieën en gemeenschappen ontstaan ​​door virtual reality, augmented reality, kunstmatige intelligentie, geografische computing, schepper economieën en vele andere technologische ontwikkelingen te combineren.

 

Layers of the Metaverse

Als je het mij vraagt, lijkt dat behoorlijk ingewikkeld om te begrijpen. Aan de andere kant, als je iemand in de jaren negentig zou vragen om het internet uit te leggen, zou je waarschijnlijk geen antwoord krijgen dat zelfs maar enigszins lijkt op het internet dat we vandaag gebruiken.

De Metaverse van vandaag – Gecentraliseerde versus Gedecentraliseerde Metaverse

 

De Metaverse heeft op dit moment hetzelfde probleem. Net zoals we in het begin geen volledige beschrijving van het internet konden hebben, kunnen we dat ook niet van het Metaverse omdat de ontwikkeling van technologie organisch en onvoorspelbaar is.

Geen enkel bedrijf kan het Metaverse bezitten of zijn eigenaar zijn – ze kunnen alleen een game of virtuele wereld erin creëren. In plaats daarvan is het (economische) raamwerk dat hen verbindt bekend als de Metaverse (vandaar “meta”). Hier is een eenvoudige test om het onderscheid te maken tussen de twee: kun je waarde overdragen van de ene “Metaverse” naar de andere? Zo niet, dan heb je te maken met een gesloten systeem.

We kunnen verwachten dat er twee versies van de Metaverse zullen ontstaan als gevolg van deze ontwikkelingen: een toegestane, gesloten versie die wordt gecreëerd, eigendom is van en wordt gecontroleerd door overheden en Big Tech, en een toegestane, open versie die is gebaseerd op Web3 en crypto. We kunnen een strijd verwachten tussen de gecentraliseerde en gedecentraliseerde Metaverse. Web3 kan worden beschouwd als een internet dat gebruikers en ontwikkelaars gezamenlijk controleren en beheren via het gebruik van token-prikels.

We moeten allemaal in gedachten houden dat we een beter web en een Metaverse kunnen creëren waarin onze kinderen kunnen opgroeien als pioniers en actieve deelnemers. Zonder de kenmerkende eigenschappen van het internet op te geven, kunnen we de controle over onze persoonlijke gegevens terugkrijgen. De technologie is voorhanden. De volgende stap is om het te omarmen.

 

De gecentraliseerde Metaverse

 

Het feit dat de gecentraliseerde Metaverse al sinds het begin van het internet bestaat, zou verrast je waarschijnlijk. We hebben ervoor gekozen om de architectuur van het internet te centreren rondom een enkele gebruikersinterface, HTML. E-mailprogramma’s, sociale media websites, nieuwsaggregators, enzovoorts.

Wat als we in plaats daarvan blockchain zouden gebruiken om e-mailclients en social media platforms te bouwen in plaats van HTML?

Een onveranderlijk grootboek als fundering blijkt veel zinvoller te zijn omdat het ervoor zorgt dat gebruikers volledige controle over hun bezittingen behouden.

Dit brengt het belangrijkste verschil tussen een gecentraliseerde en een gedecentraliseerde/open Metaverse naar voren: het ontbreken van eigendom van je eigen bezittingen.

Het fundamentele probleem met gecentraliseerde virtuele werelden is dat ze worden beheerd door één persoon of entiteit. Dit houdt in dat één persoon of entiteit volledige autoriteit over het Metaverse kan uitoefenen en zijn wetten kan vaststellen. De gecentraliseerde managementstructuur maakt het mogelijk dat kwaadwillende personen toegang krijgen tot deze werelden of databases en ze voor doeleinden gebruiken waarvoor ze niet bedoeld zijn. Een enkele commerciële organisatie toegang geven tot alle persoonlijke informatie van haar klanten kan zeer uitbuitend en zelfs dystopisch worden, zoals we hebben gezien bij de bedrijfsmodellen van web2-giganten zoals Facebook, Google en Amazon.

Naast het gebrek aan eigendom is censuur een serieus probleem met gecentraliseerde metaverses. Als gecentraliseerde eigenaren dat willen, kunnen ze informatie censureren of deze volledig elimineren. De vrijheid van meningsuiting kan dus beperkt worden.

Gecentraliseerde organisaties hebben de macht om mensen volledig uit hun omgeving te elimineren, zoals China de afgelopen jaren ongewenste gebruikers van hun sociale media platforms heeft verwijderd.

Laten we nu eens kijken naar de huidige deelnemers aan de gecentraliseerde Metaverse, te beginnen met Facebook, of zoals het momenteel heet, “Meta”.

Meta

Vorig jaar kondigde Facebook aan dat het zijn naam zou veranderen van “Facebook Inc.” naar “Meta Platforms Inc.” of eenvoudigweg “Meta”. Facebook diende zowel als sociaal netwerkplatform als het belangrijkste holdingbedrijf voor een aantal verschillende producten, waaronder Facebook, Messenger, WhatsApp, Instagram, Oculus en anderen.

De medeoprichter en CEO van Facebook, Mark Zuckerberg, had een andere en meer expansieve visie voor de toekomst. Hij noemde specifiek het “metaverse” als de toekomst van het bedrijf.

Wat er met je gegevens gebeurt in Mark’s Meta kan je bezorgd om zijn.

Mark Meta Metaverse

En je zult niet mis zijn, omdat Facebook een slechte reputatie heeft als het gaat om het beschermen van persoonlijke informatie van gebruikers. Facebook heeft zich schuldig gemaakt aan een aantal onethische praktijken, van slecht gegevensbeheer tot dubieuze gegevensdeling en -monetisatie.

Recentelijk toegekende patenten aan Meta tonen hoe Facebook zich richt op het verzamelen van biometrische informatie, waaronder lichaamshoudingen en pupilbewegingen. Voorbeelden van gepatenteerde technologieën zijn onder andere een fotoanalyse-apparaat dat huidstructuren kan nabootsen en een “magnetisch sensorsysteem” dat om de romp wordt gedragen.

Deze innovaties zouden waarschijnlijk het realistische gevoel van deze virtuele ervaringen vergroten, maar zouden het bedrijf ook helpen bij de verkoop van producten. Hardware is niet de belangrijkste inkomstenbron voor de metaverse, aldus Meta. Duidelijk is dat er veel ethische en juridische kwesties zouden zijn met dit soort op maat gemaakte reclame.

Tencent

 

Als belangrijkste distributeur van videogames in China beschikt Tencent al over een schat aan software- en platformkennis, naast zijn aanzienlijke eigendomsbelangen in tal van belangrijke gamestudio’s. Deze bedrijven omvatten Roblox en Epic Games, eigenaren van respectievelijk Roblox Studio en Unreal engines.

Chinese media meldden in januari vorig jaar dat mediareus Tencent Black Shark zou overnemen. Black Shark produceert nu gaming-gefocuste mobiele telefoons en accessoires. Black Shark werd opgericht in 2017 met financiering van de Chinese telefoonfabrikant Xiaomi. Na de overname door Tencent zal het bedrijf naar verluidt zijn bedrijfsstrategie wijzigen en investeren in AR/VR-headsets.

Tencent zou een van de best gepositioneerde bedrijven kunnen zijn om de metaverse aan te pakken, gezien zijn mogelijkheden op het gebied van gaming, sociale netwerken, cloudinfrastructuur, kunstmatige intelligentie, streaming media en digitale betalingen.

Roblox

 

Als je nog nooit van Roblox hebt gehoord, ben je ouder dan 16 of heb je geen kinderen. In 2020 speelde de helft van alle Amerikanen onder de 16 jaar Roblox, en het aantal gebruikers stijgt nog steeds enorm.

Roblox

Het feit dat Roblox meer dan één game aanbiedt, is waarschijnlijk een belangrijke factor waarom jongeren het blijven gebruiken. Het gebruiksvriendelijke game-ontwikkelingsplatform van het platform trekt elke maand nieuwe game-ontwikkelaars aan. Omdat ze geld kunnen verdienen als hun games succesvol zijn, hebben makers de prikkel om meer inhoud op het platform te produceren. Het Developer Exchange Program van Roblox biedt 25% van de omzet van een game.

Zoals je kunt zien, is de organisatie van dit systeem al enigszins gedecentraliseerd. Ze zijn een sterke concurrent voor de metaverse als hun omvang ook in aanmerking wordt genomen. 9,5 miljoen makers, meer dan 40 miljoen games en 47,3 miljoen dagelijkse actieve gebruikers waren aanwezig op het Roblox-platform in het derde kwartaal.

Kinderen spelen graag de spellen die ze samen met hun vrienden maken, wat een ander belangrijk concurrentievoordeel voor Roblox is. Terwijl sommige spellen sterke communicatie, samenwerking en probleemoplossende vaardigheden vereisen om verder te komen, richt Roblox zich op socialiseren en het verbinden van gebruikers met anderen.

De open Metaverse

 

In de open, toestemmingsloze metaverse creëren gebruikers hun eigen regels en vormen ze het verhaal door onbeperkte wereldopbouw en verkenning, zonder dat een heersend bedrijf hun digitale realiteit oplegt. Dit is het meest cruciale contrast tussen een virtuele wereld en een spel, en wat kan worden beschouwd als de sleutelfactor bij het conceptualiseren van virtuele werelden. De gebruikerservaring moet er een van autonomie en vrije wil zijn, terwijl men tegelijkertijd een deelnemer blijft van de regels die zijn vastgesteld in de digitale beschaving waarin hij of zij zich bevindt.

NFT’s, die cryptografische tokens zijn die kunnen dienen als bewijs van eigendom van een digitaal object, zijn een van de instrumenten die de autonomie van de gebruiker in de metaverse ondersteunen. Deze tokens zijn essentiële componenten van de architectuur van de metaverse, omdat ze kunnen dienen als de elektronische sleutel tot uw virtuele land, huis, kunstwerk en/of toegang tot een selecte gemeenschap.

De mogelijkheden voor het gebruik van een stuk land zijn vergelijkbaar met die in de echte wereld. Jouw creativiteit en de (huidige) beperkingen van de technologie zijn de enige grenzen. De Metaverse ziet al opkomende bedrijfsstrategieën, van het verhuren van ruimtes voor evenementen tot het genereren van passief inkomen via advertenties. Bovendien kan je het land en alles wat erop gebouwd is verkopen als een NFT op een van de NFT-marktplaatsplatforms (net zoals je dat zou kunnen doen met onroerend goed in de echte wereld).

NFT’s bieden bewoners van de metaverse naast deze creatieve en monetaire diensten ook een digitale identiteit. Het is een manier om op te vallen in de menigte tijdens het navigeren door deze virtuele ruimtes.

Mensen die in de metaverse wonen hebben de vrijheid om de omgevingen afzonderlijk van elkaar te verkennen, maar, net als in de echte wereld, zijn ze alleen zo machtig als hun betrokkenheid bij de regionale economie hen toestaat. De bruikbaarheid van deze gemeenschappen groeit door de gemeenschappelijke aggregatie van tijd, waarde en middelen. In elke gemeenschap dient cultuur als het verenigende element, en dit geldt ook in de Metaverse, waar een wereld onbewoond is totdat deze wordt bewoond. Virtuele werelden creëren hun eigen organische cultuur, net zoals steden en naties hun eigen unieke tradities hebben.

Laten we eens kijken naar enkele van de huidige grote spelers in de gedecentraliseerde metaverse

Decentraland – Een Metaverse op Ethereum Blockchain

 

Decentraland (MANA) is een metaverse platform op de Ethereum blockchain dat gebruikers in staat stelt om apps en content te produceren, consumeren en geld te verdienen. Gebruikers kopen stukken land die ze vervolgens kunnen verkennen, ontwikkelen en monetiseren.

Wat is Decentraland

 

Sandbox – Een Community-Driven Platform

 

Sandbox (SAND) is een community-driven platform op de Ethereum blockchain dat gebruikers in staat stelt om bij te dragen aan het metaverse en producenten in staat stelt om gaming-ervaringen en digitale activa te monetiseren. Ze zijn van plan om de platform beschikbaar te maken op mobiele apparaten en gaming-consoles zoals de Xbox en Playstation.

Sandbox werkt samen met grote merken zoals Adidas, Opera, Binance, rapper Snoop Dogg en gaming merk Atari. Ze zijn op weg om een van de grootste spelers in de metaverse wereld te worden.

 

Atari Sandbox

Bloktopia – Een Decentrale Virtuele Wereld op Polygon

 

Bloktopia is een metaverse platform ondersteund door en gebaseerd op Polygon. Gebruikers kunnen in deze virtuele wereld spelen, netwerken creëren, meer geavanceerde cryptografie bestuderen, geld verdienen door virtuele eigendommen te bezitten en meer. Animoca Brands, een van de grootste crypto VC-fondsen, is de lead investor van Bloktopia.

 

Hoe zal de Metaverse worden Beheerd?

 

Hoe de structuur en het beheer van deze virtuele werelden zullen veranderen naarmate ze groeien, is nog steeds een open vraag voor deze en andere metaverses. Over tijd zullen deze regels waarschijnlijk worden ontwikkeld door Decentralized Autonomous Organizations (DAOs).

 

Wanneer wordt de Metaverse Realiteit?

 

Er zijn nog veel investeringen nodig om de metaverse volledig te ontwikkelen. Hardware, netwerken, verwerkingskracht, virtuele platforms, betalingen, inhoud en activa zijn enkele gebieden waar de metaverse geoptimaliseerd kan worden. We bevinden ons momenteel nog in de “crawl fase” van de ontwikkeling van de metaverse, waar de technologie nog niet bestaat voor honderden, laat staan miljoenen deelnemers in een gedeelde synchrone ervaring. Het is een groeiende industrie die nog steeds meer is dan een idee, maar de grote stappen en investeringen die worden gezet, tonen het enorme potentieel en interesse voor de toekomst.

Conclusie

 

Als je over de Metaverse hoort en je afvraagt: “Waarom zou ik mijn tijd willen besteden in de Metaverse in plaats van in het echte leven?” dan mis je misschien het punt. Of je het nu leuk vindt (of zelfs maar interesseert) of niet, er vindt een paradigma verschuiving plaats. Het is onbetwistbaar dat jongere generaties, zoals Generatie Z, meer tijd online doorbrengen. Wie deze landschappen zal bezitten en beheren, is dan ook het cruciale onderwerp dat op tafel ligt nu de wereld steeds digitaler wordt.

Dit zou een dystopische Metaverse kunnen zijn die door Big Tech wordt gecreëerd, die simpelweg alles wat er mis is met het internet verlengt. Een meer meeslepende maar ook meer indringende wereld, en het belangrijkst van alles, een wereld zonder digitale eigendomsrechten. Het kan ook een gedecentraliseerde, “echte” Metaverse zijn, gebaseerd op Web3-technologieën zoals blockchains en de soevereiniteit van de gebruiker.

Ik ben meer bezorgd dat regelgevers besluiten om Big Tech te promoten, ongeacht hoe dystopisch het wordt, uit een verlangen om controle te houden in het licht van de realiteit van een toestemmingloze en grenzeloze metamarkt.

In plaats van cryptocurrencies zoals we die nu kennen, zouden we de implementatie van CBDC’s (Central Bank Digital Currencies) kunnen zien. Het maakt zeer gepersonaliseerde surveillance capitalisme mogelijk, dwingt naleving af, heeft geweldige hardware en UX en is enorm verleidelijk voor de typische internetgebruiker. Daarom is het de plicht van de Web3-bouwers om de Open Metaverse te verbeteren, die het tegenovergestelde is. En snel.

Uiteindelijk is het aan de gebruikers om te kiezen welke versie van de Metaverse ze willen gebruiken. Ze hebben de macht over de strijd tussen de gecentraliseerde versus gedecentraliseerde Metaverse-projecten. De gecentraliseerde versies zullen waarschijnlijk sneller worden geïmplementeerd en een betere gebruikerservaring bieden, maar in tegenstelling tot de Web3-versie zullen de economische modellen van de bedrijven erachter niet in staat zijn om de behoeften van hun klanten op de eerste plaats te stellen. Gebruikers zullen in staat zijn om hun eigen virtuele werelden te creëren, te beheren en te bezitten in de Open Metaverse, waarbij het grootste deel van de winst rechtstreeks naar de bewoners gaat. Dit kan niet en zal niet op hetzelfde niveau worden ondersteund door de bedrijfs-metaverse.