De Ultieme NFT Crypto Gids [2021]

De NFT-mania van begin 2021 is je ongetwijfeld niet ontgaan. Celebrities, wereldberoemde muzikanten, atleten en graphic designers doken bovenop de nieuwe hype en brachten allemaal hun eigen NFT’s (Non-Fungible-Tokens) uit. Er zijn al astronomische bedragen betaald voor digitale bestanden en volgens het laatste rapport van DappRadar werd er in het eerste kwartaal van 2021 voor maar liefst $1,5 miljard aan NFT’s verhandeld. 

Sommigen noemen de NFT crypto markt een gigantische bubbel en kunnen niet begrijpen waarom mensen honderdduizenden euro’s voor digitale kunstwerken neerleggen terwijl anderen deze nieuwe cryptobeweging als een heuse digitale culturele revolutie zien. Beide kanten hebben gelijk. 

Dure NFT crypto art / kunstwerken

Alhoewel de NFT-beweging uit het niets lijkt te komen, zijn de ondernemers achter de schermen al jarenlang bezig om dit mogelijk te maken. NFT’s zijn de volgende mainstream doorbraak van blockchaintechnologie en crypto is een innovatie die een volledig nieuwe economie bovenop het internet mogelijk maakt. 

Het waanzinnige is dat we pas net aan deze nieuwe doorbraak zijn begonnen. NFT’s zijn veel meer dan de meesten nu door hebben waardoor er nog ongelofelijk veel kansen voor iedereen in deze sector liggen. Hoog tijd voor uitgebreide uitleg over deze culturele revolutie in deze NFT gids voor dummies!

Wat zijn NFT’s?

NFT is een afkorting voor Non-Fungible Tokens. Als iets fungible is betekent dit dat het identiek en inwisselbaar is tegen zichzelf. Zo zijn euro’s, dollars, goud en Bitcoin allemaal fungible, je kunt ze namelijk overal één-op-één uitwisselen zonder dat er op papier iets verandert. Non-fungible betekent dat iets uniek is. Zo zijn de Mona Lisa, een glinsterende Charizard kaart en een tekening van een kleuter allemaal non-fungible. 

Een Non-Fungible Token (NFT) is een unieke crypto token die is gelinkt aan een uniek digitaal bestand of object. Het is dus een paspoort en een bewijs van eigendom. Door de magie van de blockchaintechnologie kan er niet gefraudeerd worden met deze unieke ID. Deze wordt namelijk veilig, permanent en volledig transparant op een blockchain opgeslagen. 

Op het moment worden NFT’s voornamelijk voor digitale bestanden, zoals video’s (MP4), afbeeldingen (JPEG, PNG), audiobestanden (MP3) en memes gebruikt. Door middel van smart contracts kunnen deze bestandstypes een unieke identificatie krijgen, de NFT. Deze NFT’s kun je in een wallet bewaren en via marktplaatsen verhandelen met andere mensen. 

Een NFT is in principe een nieuwe format voor digitale bestanden, vergelijkbaar met mp3, JPEG of PDF. Door middel van NFT’s kan alles wat digitaal is veilig worden opgeslagen, kan het eigendom worden vastgelegd en kan daarmee de authenticiteit worden bewezen.

NFT is a digital format
Source: Visualize Value, Jack Butcher

Naast het onderliggende bestand wordt er ook metadata aan een NFT toegevoegd, zoals een beschrijving, de datum van uitgifte en de uitgevende artiest. Bovendien kan iedereen via de blockchain zien wie wat heeft en ook het complete digitale pad wat een NFT heeft afgelegd inzien. 

Ook zijn NFT’s programmeerbaar, wat betekent dat we in principe alles in een NFT kunnen coderen wat we willen. Denk bijvoorbeeld aan levenslange royalties voor de artiest, speciale deals voor NFT bezitters, automatische transacties en nog veel meer, het meeste waarvan nog ontdekt moet worden. 

Vóór NFT’s was het ontzettend moeilijk om de bron van een digitaal bestand te achterhalen en dus om intellectueel eigendom online te beschermen. Nu kunnen digitale artiesten hun originele werk vastleggen op de blockchain. Uiteraard kunnen deze bestanden nog steeds eenvoudig gekopieerd worden, maar NFT’s zijn een manier om daadwerkelijke eigendom, authenticiteit en oorsprong vast te leggen. En dit heeft enorme implicaties voor de interneteconomie. 

Bekijk hier onze podcast over NFT’s

Waarom zijn NFT’s zo revolutionair? 

Net zoals Bitcoin maken NFT’s digitale schaarste mogelijk. Maar in plaats van een valuta wordt blockchain hier toegepast op digitale kunst. Iedere dag worden er miljoenen creaties in allerlei vormen en maten op het internet gezet. Deze scheppers van deze werken stoppen hier tijd en moeite in en creëren waarde voor de consumenten van deze content. Er wordt ongelofelijk veel gecreëerd, maar het bleek net zo moeilijk om direct hieraan te verdienen. 

Er was vòòr NFT’s nog geen optimaal model die het beste is voor zowel de producent als de consument. Er zit namelijk bijna altijd een partij tussen, denk bijvoorbeeld aan YouTube, Medium, Netflix, Spotify of Facebook. Zij bepalen de regels voor het platform, en dus de gebruikers, om zo veel mogelijk winst te maken. Hierdoor ligt de focus voornamelijk op algoritmes die de inkomsten van het bedrijf maximaliseren, maar niet per se de ervaring of een eerlijke uitbetaling voor producenten. Bovendien zijn digitale bestanden super eenvoudig te kopiëren. Als het eenmaal online is gezet kan het ineens viral gaan zonder dat de uitgever hier iets voor terug krijgt. Of denk aan the PirateBay, waar muziek en films heel makkelijk gedeeld kunnen worden. 

Door middel van NFT’s kunnen producenten direct verdienen aan hun werk. Ze kunnen deze namelijk direct verkopen aan hun fans, die in ruil een NFT krijgen. Net als dat we (hopelijk) weten wat en waar de originele Mona Lisa is, kunnen we via NFT’s hetzelfde doen voor digitale bestanden. Hierdoor staan we nu aan het begin van wat ook wel de “creator economy” of “ownership economy” wordt genoemd. With NFTs, it’s all about creators and their fans

NFT crypto technologie faciliteert de evolutie van content platformen

De “creator economy” legt de nadruk op de relatie tussen producten en hun fans. Via NFT’s kunnen mensen direct de werken van hun idolen kopen en via hun wallet de rest van de wereld laten zien dat ze de eigenaar van een uniek werk zijn. Maar dit is nog maar het begin, want er kan veel meer met NFT’s gedaan worden. 

Zo kunnen creators speciale perks in de NFT’s programmeren. Dit kunnen VIP-passen voor concerten zijn, één-op-één meetings of exclusieve toegang tot nieuwe werken. Hierdoor kunnen creators een economie om zichzelf heen maken en een intieme relatie met hun navolging opbouwen. Aan de andere kant kunnen content consumenten hun favoriete artiesten direct ondersteunen. Dat is heel wat anders dan de €0,005 cent per Spotfity of Netflix stream. 

Waarom zijn NFT's zo geweldig voor artiesten? Omdat streaming services het leeuwendeel van de winst behouden.

Waar kunnen we NFT’s voor gebruiken?

NFT’s zijn een type cryptotokens die als bewijs van authenticiteit en eigendom van een non-fungible object (zowel digitaal als fysiek) kunnen functioneren. De toepassingen van deze nieuwe technologie zijn eindeloos. 

Voorbeelden van type NFT crypto en platformen per categorie

Digitale kunst 

Een van de meest gebruikte use cases van NFT’s zijn op het moment digitale kunst. Graphic designers en muzikanten van over de hele wereld hebben al honderdduizenden creatieve bits en bytes geüpload en proberen deze te verkopen. NFT’s zijn voor deze artiesten een veel betere ervaring dan hoe deze economie voorheen werkte, ze kunnen namelijk direct hun kunst aan hun fans verkopen zonder tussenkomst van bedrijven die een winstpercentage willen pakken. 

Digitale verzamelobjecten 

Mensen houden van dingen verzamelen, helemaal als ze schaars zijn. Ergens diep in ons hechten we veel waarde aan unieke objecten, ze houden namelijk waarde en geven ons sociale status. 

Dit zien we ook in de NFT space, waar al veel verschillende soorten unieke digitale verzamelobjecten populair zijn geworden. Zo zijn bijvoorbeeld CryptoKitties, Hashmasks, CryptoPunks en nog veel meer unieke verzamelingen al voor miljoenen verhandeld. 

NFT crypto art Cryptopunks

Digitale bestanden

NFT’s kunnen ook gebruikt worden om wat pragmatischere digitale bestanden te beveiligen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan festival tickets, vertrouwelijke bestanden, contracten en website domeinnamen. Door middel van blockchain kan iedereen er op vertrouwen dat het bestand authentiek is en daarmee wordt fraude voorkomen. Een goed voorbeeld is de UEFA, die al begonnen is met een pilot voor een NFT-ticket systeem. Uiteindelijk gaan we naar een systeem toe waarop jouw digitale ID, of misschien zelfs jouw paspoort, een NFT wordt. 

Gaming 

De gaming industrie is inmiddels zo’n $90 miljard waard en er zijn duizenden mensen die er een full-time job van hebben gemaakt. Ook worden er dagelijkse voor miljoenen aan gaming assets zoals wapens en skins verhandeld via verschillende platformen zoals World of Warcraft en Fortnight. 

NFT’s kunnen dit systeem betrouwbaarder en veiliger maken. Bovendien maken ze het mogelijk om in-game assets tussen verschillende games te verplaatsen. Ook kunnen via blockchain veel betere digitale marktplaatsen worden opgezet. 

Er zijn zelfs al blockchain-based games die een “Play-to-Earn” model gebruiken, hoe meer je speelt, hoe meer in-game cryptocurrencies en NFT’s je kunt krijgen. Deze kan de speler vervolgens weer verkopen. In landen zoals de Filipijnen verdienen mensen hier zelfs als meerder malen meer mee dan het minimum loon. 

Metaverse 

De volgende stap voor gaming is The Metaverse. Dit zijn virtual reality werelden waarin iedereen kan doen wat die wilt. Er zijn al meerdere blockchain-based Metaverses, zoals bijvoorbeeld The Sandbox en Decentraland die volop ontwikkeld worden. 

NFT's passen perfect bij crypto metaverses

Deze metaverses draaien volledig op NFT’s. Alles in de game is een NFT die door middel van de metaverse-unieke cryptocurrencies verhandeld kunnen worden. Voor mensen met veel digitale creativiteit is dit een uitstekende manier om geld te verdienen in cyberspace. Zodra deze werelden wat groter zijn zullen deze waarschijnlijk de ultieme plek voor NFT’s worden. Je ziet nu al dat mensen NFT’s van andere concepten showcasen op een stukje digitaal land. 

Paspoorten voor fysieke objecten 

Ook kunnen we NFT’s gebruiken als een betrouwbaar paspoort voor fysieke objecten. Hierbij kun je denken aan het bewijs van eigendom van een auto, een huis, een dure fles wijn of een schilderij. Hiernaast kunnen deze NFT’s ook gebruikt worden om de authenticiteit van het object te bewijzen of de gehele transactiegeschiedenis of de hele supply chain die het object heeft afgelegd in te zien. 

De opkomst van NFT’s 

Geschiedenis van NFT’s 

Alhoewel NFT’s uit het niets lijken te komen is het idee er al sinds 1993. Hal Finney, een van de weinigen die direct in contact stond met Bitcoin’s oprichter Satoshi Nakamoto stelde in dat jaar al “crypto trading cards” voor. 

Echter moest eerst het probleem van digitale schaarste worden opgelost, wat de Bitcoin blockchain in 2009 voor elkaar kreeg. In 2012 werd dan ook de eerste poging om NFT’s mogelijk te maken gemaakt met Colored Coins. Deze primitieve NFT’s werden bovenop het Bitcoin protocol gebouwd, maar al snel kwamen de programmeurs er achter dat de software van Bitcoin dit niet haalbaar maakte. Dit protocol is namelijk niet flexibel genoeg en applicaties hier bovenop programmeren bleek te complex. 

In 2016 lukte dit het Counterparty project wel door een eigen netwerk te koppelen aan Bitcoin, en de eerste NFT’s, genaamd “Rare Pepes” waren een feit. Deze NFT’s zijn inmiddels tienduizenden euro’s waard. 

Eerste NFT genaamd Rare Pepes

Echter bleek dit systeem niet gebruiksvriendelijk genoeg, waardoor de focus naar de Ethereum blockchain verplaatste. Dit protocol leent zich vele malen beter voor (d)applicaties, en na een kleinschalig success van CryptoPunks, die gratis werden weggegeven en inmiddels ook voor enorme bedragen over de blockchain gaan, waren het de CryptoKitties die de eerste echte NFT doorbraak waren.

CryptoKitties brachten de NFT doorbraak

Met CryptoKitties konden gebruikers unieke, digitale katten verzamelen en ze zelfs fokken. De Dapp werd zo populair dat ze op hun hoogtepunt 30% van alle transacties op het Ethereum netwerk in beslag namen. Hierdoor brachten ze meerdere malen de onderliggende blockchain bijna tot een stilstand en werden transacties zeer langzaam en duur. De makers van CryptoKitties besloten na deze ervaring een eigen blockchain te coderen die specifiek voor NFT’s was gebouwd; Flow.

NFT’s mainstream moment

CryptoKitties was ontzettend populair, hoewel deze populariteit voornamelijk onder cryptofanaten bestond, wat in 2017 nog steeds een relatief kleine groep was. De eerste NFT-applicatie op de Flow blockchain, NBA Top Shot, was verantwoordelijk voor de mainstream doorbraak van de nieuwe toepassing van blockchaintechnologie. 

NBA top shot maakte NFT crypto technologie mainstream

We kunnen dit de eerste mainstream doorbraak voor NFT’s noemen omdat het de eerste keer was dat mensen die vooraf niets met crypto hadden wel NBA Top Shots verhandelden. Op dit platform kunnen gebruikers unieke momenten van de Amerikaanse basketball league verzamelen. Alhoewel deze momenten ook gewoon te vinden zijn op YouTube of de Amerikaanse sportkanalen, bleek het feit dat basketball fans speciale momenten daadwerkelijk in hun eigendom kunnen hebben een razend success. 

Als Nederlanders snappen we dit misschien niet helemaal, maar basketbal is een enorme business in Amerika. Sommige unieke, fysieke basketbalkaartjes gaan voor tienduizenden euro’s over de toonbank en de sport bleek een ideaal startpunt voor mainstream NFT’s. Via NBA Top Shot kunnen basketball fans het eigendomsrecht op unieke NBA momenten kopen, die ze vervolgens altijd in hun eigen wallet hebben, kunnen afspelen en mee kunnen opscheppen naar hun mede-fans. Alle momenten hebben een officiële licentie van de NBA. 

In totaal telt de applicatie inmiddels meer dan 250.000 gebruikers en is er al meer dan $9 miljoen aan nieuwe NBA Top Shots kaarten verkocht sinds de lancering van het platform in September 2020. Op 26 februari 2021 was er een nieuwe NFT release op NBA Top Shot, waarin 10.631 zogeheten packs voor een record $1.05 miljoen werden verkocht binnen enkele minuten. Ook zijn er al tientallen miljoenen aan kaarten verhandeld op de secundaire markten zoals OpenSea (waarover later meer). 

NFT’s everywhere 

Na het overweldigende success van NBA Top Shot doken heel snel, heel veel NFT’s op. De infrastructuur en applicaties waren al jaren in de maak, en de mainstream doorbraak leidde tot een enorme buzz rondom alles wat NFT’s waren. Het mooie is dat de NFT beweging niet geleid wordt door cryptofanaten of techies, maar voornamelijk door artiesten en hun fans. Waar veel cryptobezitters dachten dat Bitcoin of DeFi de mainstream doorbraak van blockchain zou zijn, is dit nu voor NFT’s weggelegd. 

NFT zoek volume op google

We zien nu duidelijk dat NFT’s een probleem in de creatieve industrie oplossen; het business model achter artiesten. Het was pre-NFT’s ontzettend moeilijk om directe transacties met fans uit te voeren, en de waarde van deze optie is meer dan duidelijk gemaakt door de gigantische toestroom van grote namen. 
Zo gaat de bekende rockband Kings of Leon de geschiedenisboeken in als de eerste band die een album als NFT heeft verkocht. Het album zelf is de NFT die voor $50 per stuk werd verkocht via het platform YellowHeart. Naast het album zelf krijgen fans ook nog wat extra’s, zoals een limited edition vinyl, front row seats bij concerten van de band en exclusieve audio/visual art (een bewegende album cover met een soundtrack). Als de NFT-houders dus naar een concert gaan, kunnen ze hun NFT laten scannen. Deze wordt geverifieerd op de blockchain en zo kunnen fans hun VIP treatment bij ieder concert krijgen. Het album is overigens ook gewoon op platformen zoals Spotify en iTunes beschikbaar, maar zonder de extra’s of de opscheprechten.

rapper Eminem NFT collectie

Andere grote namen in de DJ scene volgden al snel, waaronder Carl Cox, Sam Feldt, Deadmau5, Steve Aoki, Diplo, 3LAU en nog veel meer. De zangeres Grimes verkocht ook 10 digitale audio werken via een veiling op Nifty Gateway. Beroemdheden zoals Snoop Dogg, de Wu Tang Clan, Lindsay Lohan en Soulja Boy mochten natuurlijk ook niet ontbreken en Paris Hilton sprong er volop in, claimend dat ze nog nooit zo enthousiast over iets in haar leven is geweest. Hiernaast zijn er nog duizenden andere celebrities, atleten en artiesten in alle vormen en maten die in een razend tempo nieuwe NFT’s op de markt aan het brengen zijn. 

NFT everything 

En zoals wel veel gebeurt met een nieuwe hype, worden de NFT’s gekker en raarder. Zo bracht Taco Bell hun eigen NFT collectie uit en haalde maar liefst $18.000 in Ether op voor een enkele NFT, bracht Pizza Hut NFT’s uit voor digitale afbeelding van hun pizza’s en was er zelfs een toiletpapierfabrikant die op de trend is ingesprongen. Ook verkocht TIME Magazine een cover van 1966 als NFT voor $115.000. 

Uiteraard kon ‘s werelds meest opvallende CEO en cryptopromoter, Elon Musk, ook niet ontbreken aan deze culturele doorbraak. Met zijn “NFT for your vanity” wist de Tesla oprichter een spraakmakende NFT neer te zetten, die aan de ene kant een karikatuur van de industrie is, maar aan de andere kant eigenlijk ook wel awesome is. 

NFT Elon Musk
https://twitter.com/elonmusk/status/1371549960030842893?s=20

Een van de meest bizarre, meta NFT’s was de video waarop een jongeman een authentieke Banksy NFT in de brand zet. Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit wat dit precies betekent, want aan de ene kant creëer je echte schaarste, er is maar één NFT die enkel digitaal is waarop een uniek kunstwerk voor altijd verdwijnt, maar aan de andere kant lijkt het ook doodzonde. 

Ook bedacht de oprichter van Twitter, Jack Dorsey, dat tweets ook NFT’s kunnen zijn, en inmiddels is er een sprankelende markt voor deze. Op de website verkocht de CEO zijn eigen ‘s werelds eerste tweet, voor maar liefst 1630 Ether (ongeveer €2,2 miljoen op dat moment). 

De meest spraakmakende NFT van de hele beweging was echter Beeple’s “Everydays: the first 5000 days”. De digitale artiest heeft meer dan 13 jaar iedere dag een kunstwerk gemaakt en deze verzameling tot een kunstwerk gevormd. Beeple was al razendsnel aan het groeien en zijn meesterwerk werd uiteindelijk door het prestigieuze kunstveilinghuis Christie’s opgepikt. Hier ging het werk, door middel van een veiling, voor maar liefst $69,3 miljoen over de toonbank. Hiermee staan hij en zijn kunstwerk nu in geschiedenisboeken als de op het twee na meest waardevolle kunstwerk ooit verkocht door een artiest die nog leefde. 

Beeple NFT meest waardevolle NFT

De waarde van NFT’s 

Voor artiesten

Gemiddeld gaat 80% van de opbrengsten van de creatieve industrie naar tussenpartijen zoals labels, platenmaatschappijen, agents en veilinghuizen. Dat betekent dus dat er maar 20% voor de artiest zelf overblijft, die het meeste werk heeft gedaan maar weinig controle of macht heeft over de zakelijke kant van het verhaal. Het is dus geen wonder dat artiesten massaal naar NFT’s aan het overstappen zijn. 

Bekijk bijvoorbeeld deze video van Ben Mauro, een van ‘s wereld beste Sci-Fi graphic designers. Hij heeft recentelijk meer dan €1 miljoen opgehaald voor een unieke collectie NFT kaarten en het wordt in de video duidelijk dat dit zijn hele carrière een ander pad op heeft gestuurd. En dit is een professional die aan films zoals The Hobbit en Elysium heeft gewerkt. 

Voor kleinere namen zijn NFT’s een uitgelezen kans om geld te kunnen verdienen aan hun creativiteit, in allerlei vormen. Ook kunnen zij door de programmeerbaarheid van dit bestandstype speciale beloningen in hun werk programmeren voor hun fans. Dit kan allemaal zonder de macht en kosten van tussenpartijen, waardoor creators onafhankelijk kunnen werken. De digitale wereld is een ideale plek voor onbeperkte creativiteit, en via NFT’s kunnen we verwachten dat dit tot een rijke, nieuwe economie gaat leiden. 

Waarom kopen mensen NFTs?

Met de grotere artiesten is het duidelijk dat fans heel graag speciale producten van hun idolen kopen. Dit schept namelijk een meer intieme band met de artiest. Ook weten fans dat hun geld direct bij de artiest terecht komt en kunnen ze via NFT’s dus makers ondersteunen. 

Door de geschiedenis heen is ook duidelijk te zien dat mensen ontzettend veel waarde hechten aan schaarste. Denk aan populaire kunstwerken, maar ook aan verzamelingen van unieke of zeldzame objecten, van pokémonkaarten tot postzegels. We snappen allemaal op een diep niveau dat schaarste waarde heeft, zowel financieel als voor sociale status. Sociale erkenning is een van de belangrijkste beweegredenen voor mensen, en unieke, dure objecten laten ons beter overkomen op anderen. 

Dit is niet anders in de digitale wereld, waar je nu al veel mensen hun NFT’s ziet gebruiken om hun digitale identiteit te versterken. Zo zie je op Twitter enkele diehard crypto-investeerders met CryptoPunk profielfoto’s, zie je prominente VC investeerders opscheppen over hun dure NFT aankopen en kun je ook in een metaverse zoals Decentraland al verschillende stukken digitaal vastgoed met NFT-kunstwerken vinden. 

NFT kunstgalerij in Decentraland Metaverse
Een NFT kunstgalerij in de Decentraland Metaverse

Dit eigendom is ook iets wat je niet kunt kopiëren met NFT’s. Uiteraard kan iedereen eenvoudig een screenshot maken van een NFT, maar dat is niet hetzelfde als het originele werk daadwerkelijk in bezit hebben. Hoe toegankelijker de industrie wordt, hoe eenvoudig het wordt om jouw NFT’s aan anderen te laten zien. 

Uiteraard speelt het financiële aspect een leidende rol. Het is ontzettend cool om een nieuwe artiest te ontdekken, deze te kunnen financieren en hier later geld mee te verdienen als deze artiest populair wordt. Op het moment ligt de nadruk helaas op het zo snel mogelijk geld verdienen aan NFT’s, wat niet heel lang goed kan gaan. 

De NFT bubbel

Het enorme aantal nieuwe NFT’s en de astronomische bedragen waarvoor sommigen over de digitale toonbank gaan leidt tot een logische vraag; is de NFT anno 2021 in een enorme bubbel? Alles duidt erop van wel. 

Zoals met iedere nieuwe technologie ontstijgen de verwachtingen van mensen nagenoeg altijd de realiteit. Toen mensen voor het eerst websites konden kopen gingen simpele namen voor bizarre bedragen over de toonbank, en hetzelfde zagen we in de ICO bubbel van 2017. Daarbovenop komt dat je met NFT’s daadwerkelijk geld kunt verdienen, en er zijn heel veel rijke cryptobeleggers rondom de wereld, wat betekent dat er heel veel geld in de markt zit wat bij de gekste plekken terecht komt. Al met al, een perfecte samenkomst voor een enorme bubbel.

grappige NFT tweet

Als Nederlander zouden we een bubbel moeten herkennen, de eerste grootschalige speculatieve bubbel was namelijk de Tulpenmanie in 1637, waarin mensen rondom de wereld geobsedeerd raakten met het verzamelen van de meest zeldzame en prachtige tulpen. Het liep zelfs zo uit de hand dat mensen bereid waren de prijs van een huis te betalen voor zeer zeldzame tulpenbollen. Het probleem was dat tulpen niet heel moeilijk te kweken zijn, en dus kwam er al snel weer een balans tussen vraag en aanbod. 

Hetzelfde zien we met NFT’s. Waar initieel de meeste waarderingen van NFT’s nog te verantwoorden waren, is dit anno mei 2021 allang niet meer het geval. Het probleem is namelijk dat NFT’s ontzettend makkelijk te maken zijn, waardoor er al snel meer NFT’s op de markt zijn verschenen dan investeerder op kunnen kopen. Iedereen met een computer en YouTube kan in principe een NFT uitbrengen en dit wordt dan ook volop gedaan. 

NFT crypto blockchain

Veruit de meeste NFT investeerders kopen de digitale paspoorten enkel om ze later voor meer te verkopen. Puur speculatief dus. Dat gaat goed zolang er enthousiasme is, maar op een moment houdt het op. En dan krijg je het probleem dat je je NFT niet meer kan verkopen, niet voor dezelfde prijs waarvoor je hem gekocht hebt en waarschijnlijk ook niet met een klein beetje verlies. 

Dat is namelijk nog een tweede probleem met NFT’s, de markten zijn niet liquide, wat betekent dat je niet altijd jouw NFT’s direct kunt verkopen voor een marktprijs. Iedere NFT is uniek, dus een correcte prijs vinden voor zoiets subjectiefs is ontzettend moeilijk. Daarnaast  moet je ook nog iemand vinden die jouw NFT graag wilt hebben. En zodra niemand een NFT wilt kopen voor een hogere prijs dan waarvoor die gekocht is, popt de bubbel. 

Dit is slecht nieuws voor de NFT handelaar die er laat bij was, maar op de lange termijn goed nieuws voor de slimme investeerder. Als een bubbel eenmaal klapt wil namelijk bijna niemand meer iets met het investeringsmiddel te maken hebben, maar er zit daadwerkelijk veel waarde achter sommige NFT’s. Schaarste is hier ongelofelijk belangrijk. Je kunt namelijk oneindig veel NFT’s uitbrengen, maar er zijn maar een beperkt aantal getalenteerde artiesten. 

NFT crypto tokens 

Je hoeft niet in NFT’s zelf te investeren om een graantje mee te pikken van de nieuwe blockchain buzz. NFT’s worden namelijk gebouwd op verschillende blockchains en (D)apps, en deze hebben een unieke crypto die meestal een klein percentage van het handelsvolume opvangt. 

Flow

Zoals we eerder al besproken is Flow de NFT blockchain van de industrie. Deze blockchain is geoptimaliseerd voor deze nieuwe digitale middelen en hoe meer transacties er op dit protocol gedaan worden, hoe meer de Flow token waard wordt. Er wordt al ontzettend veel gebouwd op deze blockchain en het ecosysteem telt dan ook al meer dan 30 verschillende Dapps. 

Enjin 

Enjin is een Dapp speciaal gemaakt voor gaming NFT’s. De Dapp is al jaren in de maak en wordt al volop gebruikt. Het mooie is dat gebruikers de Enjin token nodig hebben om game-NFT’s te creëren, waardoor gebruik van het platform direct leidt tot een vraag voor de token.

Decentraland, Axie Infinity & The Sandbox

Deze drie projecten zijn zogeheten Metaverses. Deze virtuele werelden zijn volledig gebouwd op een blockchain en alles wat in deze werelden staat is een NFT. Denk bijvoorbeeld aan stukken virtueel land, gaming assets, karakters en zelfs ervaringen. Dit lijkt de toekomst van gaming te zijn, en creatieve gebruikers kunnen veel crypto verdienen met hun VR creaties. 

Whale 

Dit is een bijzonder project en token, het is namelijk een soort van fund voor NFT’s. De token is direct gekoppeld aan de NFT’s die in de kluis van het project liggen, en deze NFT’s worden zorgvuldig uitgekozen door de anonieme NFT expert achter het project. In de kluis van Whale kun je al allerlei NFT’s vinden, zoals VR real estate, NBA Top Shot kaarten, CryptoKitties en nog vele anderen. 

Flamingo 

De Flamingo DAO demonstreert de waarde van blockchainapplicaties op twee manieren. Het is namelijk een DAO, wat inhoudt dat iedereen die de token heeft eigenaar en besluitvormer is, die collectief NFT’s kopen en verkopen. Op het moment is deze DAO nog exclusief, maar ik verwacht veel meer van dit soort initiatieven op de markt. 

Audius 

Dit muziekplatform probeert een soort van Spotify te bouwen op de basis van NFT’s. Muzikanten kunnen via het platform hun werk direct aan fans verkopen, tokenhouders kunnen op nummers en artiesten stemmen om ze zo een hogere ranking en visibility te geven en er zijn veel interessante promocampagnes. 

Rally 

Op dit platform kun je sociale NFT’s kopen, wat tokens zijn die gekoppeld zijn aan mensen. Op deze manier kunnen online creators zoals schrijvers, YouTubers, graphic designers en influencers een micro-economie om zichzelf heen bouwen door een eigen token uit te brengen en hier verschillende beloningen en functionaliteiten aan toe te voegen. 

NFT Marktplaatsen

Waar mid-2020 nog niemand van NFT’s had gehoord is er ook voor de handel in de digitale producten in een moordend tempo een solide infrastructuur ontstaan. Begin 2020 bestonden de meeste van deze NFT-marktplaatsen nog niet eens, maar inmiddels hebben ze samen meer dan een miljard aan NFT’s verhandeld zien worden. 

NFT stack

Er is ondertussen dan ook een flinke verzameling NFT-marktplaatsen, die allemaal net wat anders zijn. Het verdienmodel achter deze marktplaatsen is een eBay-achtige plek waar mensen eenvoudig NFT’s kunnen kopen en verkopen. De kunst is hier om de blockchain en crypto zover mogelijk op de achtergrond te laten verdwijnen, mensen willen namelijk NFT’s op een zo’n eenvoudig mogelijk manier verkrijgen. 

NiftyGateway is een van de populairste NFT-markten. Deze is opgericht door de Winklevoss twins en heeft inmiddels al grote namen naar het platform weten te trekken en miljoenen in volumes gedraaid. Onlangs lanceerde Eminem zelfs zijn NFT collectie via dit platform. 

Op SuperRare, een andere populaire NFT-marktplaats, werd een nieuwe record gezet met de verkoop van een digitaal kunstwerk van Fewocious, die uiteindelijk voor $350.000 werd gekocht. SuperRare onderscheidt zich door louter enkelvoudige edities aan te bieden. 

De populairste NFT-marktplaats van het moment is OpenSea. Dit is een zogeheten aggregator waarop alle soorten en maten NFT’s verhandeld kunnen worden, van domeinnamen tot NBA Top Shots tot virtual real estate. OpenSea telde in het eerste kwartaal van 2021 al meer dan 50.000 gebruikers en dit is snel aan het groeien. Samen verhandelde zij al meer dan $100 miljoen aan NFT’s. 

Tot dusver is Rarible de enige NFT-marktplaats met een eigen token. Het platform runt volledig op de blockchain, wat tot wat beperkingen leidt maar dat wordt meer dan goed gemaakt door het interessante tokenmodel achter het concept. 

Klik hier voor een overzicht van alle NFT tokens en projecten. 

NFTs en DeFi 

Aangezien NFT’s financiële waarde hebben, was de link tussen NFT’s en DeFi al snel gelegd. Alhoewel het nog zeer vroeg is voor deze combinatie, zijn er al flink wat interessante concepten. Zo kunnen investeerders via DAO’s gezamenlijk duurdere NFT’s kopen, worden NFT’s gebruikt om mensen naar DeFi Dapps te halen en kunnen NFT’s zelfs als onderpand voor een lening worden gebruikt. 

De nieuwste versie van de populaire decentrale exchange Uniswap, v3, gaat ook decentrale markt voor NFT’s online brengen. De artiest “pplpleaser” maakte zelfs een NFT om dit te vieren. Deze NFT is inmiddels voor $569.000 verkocht, maar niet aan een enkele investeerder maar aan een hele groep, die samen besloten een DAO op te richten om zo het digitale kunstwerk te kunnen kopen. 

Aave, een van de meest gebruikte decentrale leningen Dapp, gebruikt NFT’s om hun gebruikers extra te belonen. Deze Aavegotchis zijn gekoppeld aan de wallet van de gebruiker en krijgen meer waarde naarmate deze gebruiker de dapp meer gebruikt. Zodra de gebruiker zijn of haar crypto uit Aave haalt, verdwijnt de Aavegotchi. Dit demonstreert een creatieve manier waarop NFT’s gebruikt kunnen worden om meer gebruikers aan te trekken, en de verwachting is dan ook dat naast crypto’s, NFT’s een belangrijk onderdeel gaan worden van de winnende Dapps. 

De tekortkomingen van NFT’s 

NFT’s staan, net zoals blockchaintechnologie, nog in hun kinderschoenen. En tevens als de technologie waarop ze gebouwd zijn is het gebruik nog verre van optimaal voor de doorsnee internetgebruiker. 

Technologie

Zo heb je bij de meeste platformen crypto nodig om NFT’s te kunnen kopen, moet je weten hoe je veilig een wallet kunt gebruiken, zijn de transactiekosten van de Ethereum blockchain te hoog, is crypto volatiel, moet je wennen aan alle nieuwe termen en tokentypes, adressen, duurt het even (maar kan als een eeuwigheid voelen) voordat een transactie verwerkt is en zijn er meerdere transactiekosten waarvan je misschien niet snapt waarom. En natuurlijk moet je vertrouwen dat het allemaal werkt en veilig is, wat relatief eenvoudig mis kan gaan voor de nieuwkomeling. 

Zoals duidelijk wordt van de eerder besproken NFT-tokens en marktplaatsen, is verreweg de meeste NFT-industrie op de Ethereum blockchain gebouwd. Dit is waanzinnig voor het Ethereum ecosysteem, maar het onderliggende protocol is nog steeds niet klaar voor zo’n hoog transactie volume. Hierdoor zijn de prijzen van NFT-transacties enorm omhoog gegaan, waardoor ze het bijna niet meer waard zijn voor de kleinere investeerder. Het is dus wachten op Ethereum 2.0. 

Art history van steden naar NFT's op blockchain

Intellectueel eigendom 

Wanneer je een NFT koopt, betekent dit niet dat je het IP bezit. Je bent enkel de eigenaar van een unieke digitaal bestand, maar het IP blijft in handen van de artiest. Hierdoor moet je erop vertrouwen dat de artiesten niet NFT’s voor hetzelfde werk geven. 

Ook kunnen mensen het werk van artiesten als NFT uitbrengen onder hun eigen account. GIPHY, het platform dat de GIF populair heeft gemaakt, heeft al bezwaar gemaakt. Blijkbaar gebruiken veel NFT enthousiastelingen GIF’s van het platform die niet van hun maar van andere mensen zijn.

Hetzelfde gebeurde met het werk van de artiest Karan Singh via Rarible, waar zij ineens haar creaties verkocht zag worden. De fraudeur werd direct van het platform gegooid en de koper werd gevraagd al zijn NFT’s naar een onbruikbaar adres te sturen (burnen) en werd hiervoor gecompenseerd. 

Dit gaat nog veel vaker gebeuren, totdat de industrie met een solide set oplossingen komt. Gelukkig is alles online makkelijk uit te zoeken. 

Opslag

NFT’s kunnen theoretisch on-chain, ofwel direct op een blockchain, worden opgeslagen. Echter is dit bij de meeste blockchains nog niet mogelijk omdat het onderliggende bestand over het algemeen te groot is. Hoe meer MB’s, hoe duurder de transacties. Hierdoor zijn NFT’s op het moment enkel een bewijs van eigendom, maar niet het daadwerkelijk unieke bestand. In de NFT staat nu nog enkel de weg naar de bron van het originele bestand zoals een cloud of een website. 

Blockchains worden allemaal efficiënter en dit probleem gaat mettertijd worden opgelost. Helaas creëert dit wel een probleem voor nu, de NFT’s worden namelijk centraal opgeslagen op een standaard web server zoals AWS. Hierdoor heb je weer het probleem van centralisatie wat blockchaintechnologie probeert op te lossen. Decentrale opslag wordt al wel ontwikkeld, bijvoorbeeld door IPFS, Filecoin en Arweave, maar het zal nog een tijdje duren voordat de hele NFT-economie op deze decentrale netwerken kan draaien. 

De toekomst van NFT’s 

Het is duidelijk dat NFT’s veel meer zijn dan een speculatieve hype. Het is een compleet nieuw format die een nieuwe digitale economie en een bijbehorende culturele revolutie inluidt. Wat we nu zien is nog maar het begin, het tipje van de ijsberg. Mettertijd gaat door middel van NFT’s onze hele online beleving veranderen, waarin we steeds meer met digitaal eigendom, nieuwe betalingsmodellen en artiest-fan relaties gaan werken. En het hoeft daar niet op te houden, want ook fysieke objecten gaan waarschijnlijk hun eigen NFT’s krijgen. 

We zijn nog super vroeg met NFT’s en het is wachten totdat grote mediabrands zoals Disney of mediadistributeurs zoals Netflix en Spotify (of hun NFT-ready opvolgers) met de nieuwe technologie gaan werken. Ook kunnen we compleet nieuwe dingen verwachten uit de NFT space. Waar ik vooral aan het wachten ben zijn creatieve combinaties tussen functionaliteiten, audio en video. 

De processen moeten wel nog flink verbeteren, maar dat geldt eigenlijk voor alles wat met blockchain te maken heeft. Het is nog steeds een enorme kunst om de complexiteit weg te toveren, en dus interessant om de projecten te volgen die dit goed doen. Alhoewel we nu waarschijnlijk met een flinke bubbel te maken hebben, leidt deze wel tot ongelofelijk veel geld wat weer geherinvesteerd wordt om de hele industrie beter te maken. 

Het mooie is dat alles digitaals een NFT kan zijn en iedereen een NFT producer kan worden en dus kan verdienen aan zijn of haar creativiteit in cyberspace. Word jij de digitale Picasso? 

Veelgestelde Vragen

Wat zijn NFT’s? 👨‍🎨

Een Non-Fungible Token is een unieke cryptotoken die is gelinkt aan een uniek digitaal bestand of object. Het is dus een paspoort en een bewijs van eigendom. Door de magie van de blockchaintechnologie kan er niet gefraudeerd worden met deze unieke ID. Deze wordt namelijk veilig, permanent en volledig transparant op een blockchain opgeslagen. 
Op het moment worden NFT’s voornamelijk voor digitale bestanden, zoals video’s (MP4), afbeeldingen (JPEG, PNG), audiobestanden (MP3) en memes gebruikt. Door middel van smart contracts kunnen deze bestandstypes een unieke identificatie krijgen, de NFT. Deze NFT’s kun je in een wallet bewaren en via marktplaatsen verhandelen met andere mensen. 

Waarom zijn NFT’s zo revolutionair? 🤔

Er was vòòr NFT’s nog geen optimaal model die het beste is voor zowel de producent als de consument. Er zit namelijk bijna altijd een partij tussen, denk bijvoorbeeld aan YouTube, Medium, Netflix, Spotify of Facebook. Zij bepalen de regels voor het platform, en dus de gebruikers, om zo veel mogelijk winst te maken. Hierdoor ligt de focus voornamelijk op algoritmes die de inkomsten van het bedrijf maximaliseren, maar niet per se de ervaring of een eerlijke uitbetaling voor producenten. Bovendien zijn digitale bestanden super eenvoudig te kopiëren.

Waarom kopen mensen NFTs? 🛒

Met de grotere artiesten is het duidelijk dat fans heel graag speciale producten van hun idolen kopen. Dit schept namelijk een meer intieme band met de artiest. Ook weten fans dat hun geld direct bij de artiest terecht komt en kunnen ze via NFT’s dus makers ondersteunen. 
Door de geschiedenis heen is ook duidelijk te zien dat mensen ontzettend veel waarde hechten aan schaarste. Denk aan populaire kunstwerken, maar ook aan verzamelingen van unieke of zeldzame objecten, van pokémonkaarten tot postzegels. We snappen allemaal op een diep niveau dat schaarste waarde heeft, zowel financieel als voor sociale status. Sociale erkenning is een van de belangrijkste beweegredenen voor mensen, en unieke, dure objecten laten ons beter overkomen op anderen. 

Koop Hier